Workshops en Presentaties

Er zijn twee sessierondes: ronde 1 en ronde 2. Elke ronde bestaat uit workshops (van elk 90 minuten) en presentaties (per twee sessies a + b, gekoppeld tot één blok van 90 minuten). Je kunt per ronde maar één workshop of één presentatieblok (van twee sessies a + b) bezoeken. Het is dus van belang van tevoren goed de inhoud van de workshops en de presentatieblokken te bekijken, om na te gaan welke daarvan het beste aansluit bij jouw behoefte. Geef naast de sessie van je voorkeur ook een tweede voorkeur op.

Ronde 1
Workshops

1W1 Hoe word ik een hbo-onderzoeker?

Alle hbo-docenten hebben op een of andere manier met onderzoek te maken. Zo moet je als docent in staat zijn om op professionele wijze onderzoeksprojecten van studenten te begeleiden: in projectonderwijs, minoren of bij het afstuderen. Daarnaast moet je ook zelf onderzoek kunnen uitvoeren: bij een lectoraat of gewoon voor het up-to-date houden van je onderwijs. Wil je onderzoek goed kunnen begeleiden en uitvoeren, dan is het van belang te beschikken over een aantal basisonderzoeksvaardigheden. Wat houden die competenties precies in en hoe ver moeten ze gaan? Welke facilitering moet de HU minimaal leveren om onderzoek niet het zoveelste gevalletje ‘nieuwe kleren van de keizer’ te laten worden. Samen met de deelnemers komen tot de opstelling van zo’n set basisonderzoekscompetenties en randvoorwaarden voor hbo-docenten, dat is wat Rob Sillen met deze workshop voor ogen heeft.

1W2 Onderzoek je eigen onderwijsresultaat

Als onderzoeker kijken naar je eigen werk. Bereiken we resultaten bij de student? Dat gaat verder dan het meetbare ‘tentamen gehaald’. Want misschien kon een grote groep van de studenten dat tentamen ook wel halen zonder onze inspanning. Het meten van de toegevoegde waarde van onze onderwijsinspanning staat centraal in deze workshop van Steven Nijhuis. Na een korte presentatie over de verbeterde SALG-methode (Students Assessment of Learning Gains) worden de deelnemers uitgenodigd om een SALG-vragenlijst op te stellen voor hun eigen werk- of vakgebied.

1W3 De buitenwereld naar binnen! (en andersom…)

Hbo met de hoofdletter 'B', van Beroepspraktijk, dat is wat het Institute for ICT wil bieden. Hoe ziet de link met de buitenwereld er eigenlijk uit voor de opleidingen? In het najaar voerden de docenten hierover diverse rondetafelgesprekken. Anna Slootweg en Dorine Tamis vertellen over de resultaten, de besproken successen en de belangrijkste aanbevelingen. Daarna gaan zij met de deelnemers in gesprek om ‘best practices’ van anderen te horen. Natuurlijk vergeten zij ook het studentenperspectief niet.

1W4 Bedrijf zoekt met spoed docent!

In de minor Co-Design is begin december de vraag uitgezet hoe docenten hun rol zien in de relatie met het bedrijfsleven. Is een ‘u organiseert en wij begeleiden wel’-rol een uiterste? Of betalen bedrijven specialistische docenten die met up-to-date kennis uit het bedrijf de projecten organiseren en begeleiden? Selecteren ‘learning communities’ van onderzoekers en docenten gezamenlijk hun bedrijven? Danielle Vossebeld onderzoekt met studenten Co-Design de gewenste workflow die voor alle betrokkenen (bedrijven, studenten, docenten, onderzoekers en HU-organisatie) een win-win-winsituatie creëert. In deze workshop wil zij graag met de deelnemers van gedachten wisselen over de eerste bevindingen.

1W5 De gunfactor: hoe je mensen in beweging krijgt

Samenwerking met de beroepspraktijk creëren? Het resultaat van je onderzoek overdragen? Wat je ook wilt bereiken, veel hangt af van het feit of de ander het je gunt. In deze workshop biedt Saskia van Laar je tools aan, waarmee je kunt zorgen dat de ander graag voor jou, door jou en met jou in beweging komt. Op originele manier leer je wat je gunfactor bepaalt en hoe je die vergroot. Uitgangspunt is dat je beiden plezier en voldoening uit je voorstel haalt. Of je nu samenwerkt met de beroepspraktijk, aan studenten doceert, in een team functioneert, leiding geeft of onderzoek verricht, de kennis, inzichten en vaardigheden zijn iedere keer van toepassing.

1W6 Hoe vertaal je onderzoeksvragen naar projectopdrachten voor studenten?

In het landelijk beleid zijn Centres of Expertise (CoE) gepositioneerd als hét middel om de verbinding van onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk te versnellen. De FNT heeft de opdracht om samen met stakeholders een CoE ‘Smart Sustainable Cities’ in te richten. Inmiddels zijn de onderzoekslijnen opgesteld en uitgewerkt tot onderzoeksvragen. Tegelijkertijd hebben we bij de lectoraten al mooie voorbeelden van de verbinding van onderwijs, beroepspraktijk en onderzoek. In deze workshop van Nadia Verdeyen maak je kennis met die onderzoekslijnen en de bijbehorende onderzoeksvragen. Daarna ga je aan de slag om deze vragen te vertalen naar concrete projectopdrachten voor studenten.

1W7 Opstap naar excellentie, struikelblokken aan de kant

Hoe kunnen we excellentie verbinden met de beroepspraktijk en welke rol kan het Centre of Expertise daarbij spelen? (Centres of Expertise zijn landelijk ingesteld om de verbinding onderwijs-onderzoek-bedrijf te versnellen.) De workshop start met een inventarisatie van de struikelblokken waardoor het studenten niet is gelukt om het predikaat ‘excellent’ te behalen. Vervolgens gaan de deelnemers onder leiding van Erlijn Eweg, Arie van Scheepen en Hiddo Velsink de routes verkennen om die struikelblokken te veranderen in ‘stapstenen’. En wel binnen de HU-spelregels voor het behalen van excellentie en binnen de context van het Centre of Expertise Smart Sustainable Cities. Resultaat van de workshop is een roadmap voor studenten, docenten en bedrijven hoe we excellentie succesvol in het onderwijs kunnen realiseren.

1W8 Expert in afstuderen: wie wil dat niet worden?

In het afstuderen komen beroepenveld, onderwijs en onderzoek samen. Maar wat is de plek van onderzoek in een ontwerpopdracht? Welke rol speelt de scriptie? Hoe begeleid en beoordeel je het afstuderen? En hoe word je daar steeds beter in? Vragen waar Daan Andriessen en Dan Greve zich met de expertgroep (afstudeer)protocol van de Vereniging Hogescholen mee bezighouden. Robert Huls brengt extra praktijk vanuit het Institute for Engineering & Design in. Tijdens de workshop presenteren de sessieleiders hun visie en gaan ze vervolgens daarover met de deelnemers in discussie.

1W10 Bedenk je berg!

Stel je een berg voor. Geen alledaagse berg, maar een hoge, kunstmatige berg: een enorm berggebouw dat talloze functies en processen huisvest. Alles is onderling verbonden in een slim systeem, gebaseerd op synergie en symbiose. Een kunstmatig ecosysteem! In deze workshop van Tim Strikers gaan de deelnemers met elkaar de mogelijkheden verkennen om zo’n berg te realiseren. Alles mag, alles kan. Wat gebeurt er allemaal in zo’n berg? Waarom zou die berg gebouwd moeten worden? En vooral: hoe moeten we samenwerken om hem te bouwen? Deze verkenning stimuleert kruisbestuiving, een frisse blik op technische en maatschappelijke uitdagingen en het bereiken van open innovatie.


Presentaties

1P1 Hoe word je een goede partner voor groot- én kleinbedrijf?

In deze sessie gaan de deelnemers onder leiding van Raymond Pieters en Ivo Tiebosch in discussie met Johan Garssen (Danone) en Yvonne Verbeek (mkb-bedrijf DOPpharma) over de meerwaarde van onze hogeschool en haar studenten voor zowel grote bedrijven als ook juist voor kleinere spelers. Zijn we de frisse wind of juist de stabiele partner? Wat maakt ons tot een goede partner of juist een remmende factor? Hoe richten we onze opleiding in, om voor beide partijen een goede partner te kunnen zijn? Wat is hierbij de rol van het kenniscentrum? Welke eisen stelt het bedrijfsleven aan de studenten: sterren uit het honoursprogramma, competenties, mbo-, hbo- of wo-niveau? Waaraan moeten wij als docenten voldoen, om studenten de juiste competenties mee te geven?

1P2 Chemelot innovatielabs (a) & TOUCHpoints (b)

1P2a Chemelot Innovation and Learning Labs (CHILL): combinatie van leren en innoveren. In zijn presentatie legt Gino van Strijdonck uit hoe CHILL (onderdeel van bedrijvencampus Chemelot, gericht op de chemiesector) ondernemers helpt hun ideeën (verder) te ontwikkelen en tegelijkertijd het Applied Sciences-onderwijs vormgeeft en docenten professionaliseert. Er zal aandacht zijn voor de uitgangspunten, randvoorwaarden, onderwijsvisie, onderzoeksfocus, doorlopende leerlijnen, multidisciplinair onderzoek en verdienmodellen, leidend tot een lectoraat 2.0-model. Naast ‘best practices’ komen ook de beperkingen en verbeteringen aan bod. De hierop volgende discussie staat onder leiding van Ronald Vlasblom.   

1P2b TOUCHpoints! De meerwaarde van innovatielabs. In deze sessie draait het om TOUCHpoints, een project gericht op het persuasief ontwerpen voor duurzaam en gezond gedrag. In TOUCHpoints werkt de HU samen met de beroepspraktijk in innovatielabs: ontwerpbureaus nemen (studenten)ontwerpteams onder de vleugels om te werken aan casussen voor hun klanten. Vanuit kenniscentra wordt een ontwerptoolkit ontwikkeld, ingebracht, geëvalueerd en verbeterd. Studenten stellen andere eisen aan de tool dan de bureaus, omdat zij minder designexpertise hebben. Hoe ga je in een innovatielab om met dit verschil in ‘expertise’? Over deze en andere vragen willen Marieke Zielhuis en Sander Mulder met de deelnemers van gedachten wisselen.

1P3 Samenwerking met AFAS (a) & Framework voor ICT-curriculum (b)

1P3a Succesvolle samenwerking tussen AFAS en HU. Wat begon als een stagebezoek voor één student, is uitgegroeid tot een structureel samenwerkingsverband. Elk jaar voeren studenten van de HU projecten uit bij AFAS, worden er gastcolleges gegeven en participeert het bedrijf in de beroepenveldcommissie en het college van toezicht bij de examens. Hier stopt het waarschijnlijk niet, want er wordt constant gezocht naar verdere samenwerkingsmogelijkheden. In deze sessie gaan Dennis van Velzen en Pascal Ravesteijn in op de groei van de samenwerking, de succesfactoren en hoe er is omgegaan met tegenslagen. Deelnemers krijgen praktische tips en handvatten om zelf aan de slag te gaan, de samenwerking binnen hun netwerk verder uit te bouwen tot structurele samenwerking en die vervolgens succesvol in te zetten voor hun onderwijs.  

1P3b Een framework voor een ICT-curriculum? Hoe wordt een ICT-curriculum opgezet? Welke behoefte heeft de markt? Welke competenties heeft een ICT-professional nodig? De HU heeft als eerste in Nederland voor de herinrichting van het curriculum van de ICT-opleidingen gebruikgemaakt van het Europese e-Competence Framework (e-CF). Dit is een raamwerk om professionele ICT-vaardigheden te beschrijven op basis van competenties. Tijdens deze sessie geeft Anita Bosman uitleg over wat het e-CF is, over de waarde ervan voor het onderwijs en over de toepassing in de Master of Informatics en de bacheloropleiding Business IT & Management.

1P4 TOK! (a) & Interdisciplinaire afstudeerateliers (b)

1P4a TOK! Innovatie van een Gouden Ei. Duurzame innovatie, hoe kunnen studenten tijdens hun opleiding daadwerkelijk bijdragen aan innovatievraagstukken van bedrijven? In samenwerking met de HU is Ballast Nedam in 2010 gestart met een digitaal ideeën- en discussieplatform TOK. Medewerkers plaatsen hun idee of vraagstuk op dit platform. Na een inspirerende kick-off gaan de studenten meteen aan het werk om de ideeën die vanuit het bedrijf gelanceerd zijn, een stap verder te helpen: een idee wordt geadopteerd en samen uitgewerkt. Geschikt voor uitvoering, implementatie of zelfs ‘een gouden ei’? In deze sessie vertellen Mireille Stout en Kitty Vreeswijk over de ervaringen, de methodiek die is ontwikkeld en de open innovatiefilosofie die hieraan ten grondslag ligt.  

1P4b Ervaringen met onderzoek in interdisciplinaire afstudeerateliers. Een 'one-stop-shop'-renovatieconcept ontwikkelen, dat is de opgave die we als HU kregen. Omdat de klant een zekere maatwerkbehoefte heeft, wordt een 'mass customization'-oplossing gezocht, met een 'serie-van-één'-filosofie en een 'nul-op-de-meter'-energieconcept. In zijn presentatie legt Rogier Laterveer uit waarom voor dergelijke oplossingen een integraal proces noodzakelijk is. Studenten proberen een fysieke invulling te bedenken in relatie tot mogelijke businessmodellen. Zo kunnen inzichten ontstaan voor welke gebruiker de bouwsector oplossingen ontwikkelt en waarmee de gebruiker ontzorgd wordt. Tegelijkertijd wordt hiermee de sturing op integrale samenwerking al tijdens de opleiding versterkt.



Ronde 2
Workshops

2W1 Hoe word ik een hbo-onderzoeker?

Alle hbo-docenten hebben op een of andere manier met onderzoek te maken. Zo moet je als docent in staat zijn om op professionele wijze onderzoeksprojecten van studenten te begeleiden: in projectonderwijs, minoren of bij het afstuderen. Daarnaast moet je ook zelf onderzoek kunnen uitvoeren: bij een lectoraat of gewoon voor het up-to-date houden van je onderwijs. Wil je onderzoek goed kunnen begeleiden en uitvoeren, dan is het van belang te beschikken over een aantal basisonderzoeksvaardigheden. Wat houden die competenties precies in en hoe ver moeten ze gaan? Welke facilitering moet de HU minimaal leveren om onderzoek niet het zoveelste gevalletje ‘nieuwe kleren van de keizer’ te laten worden. Samen met de deelnemers komen tot de opstelling van zo’n set basisonderzoekscompetenties en randvoorwaarden voor hbo-docenten, dat is wat Rob Sillen met deze workshop voor ogen heeft.

2W4 Bedrijf zoekt met spoed docent!

In de minor Co-Design is begin december de vraag uitgezet hoe docenten hun rol zien in de relatie met het bedrijfsleven. Is een ‘u organiseert en wij begeleiden wel’-rol een uiterste? Of betalen bedrijven specialistische docenten die met up-to-date kennis uit het bedrijf de projecten organiseren en begeleiden? Selecteren ‘learning communities’ van onderzoekers en docenten gezamenlijk hun bedrijven? Danielle Vossebeld onderzoekt met studenten Co-Design de gewenste workflow die voor alle betrokkenen (bedrijven, studenten, docenten, onderzoekers en HU-organisatie) een win-win-winsituatie creëert. In deze workshop wil zij graag met de deelnemers van gedachten wisselen over de eerste bevindingen.

2W6 Hoe vertaal je onderzoeksvragen naar projectopdrachten voor studenten?

In het landelijk beleid zijn Centres of Expertise (CoE) gepositioneerd als hét middel om de verbinding van onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk te versnellen. De FNT heeft de opdracht om samen met stakeholders een CoE ‘Smart Sustainable Cities’ in te richten. Inmiddels zijn de onderzoekslijnen opgesteld en uitgewerkt tot onderzoeksvragen. Tegelijkertijd hebben we bij de lectoraten al mooie voorbeelden van de verbinding van onderwijs, beroepspraktijk en onderzoek. In deze workshop van Nadia Verdeyen maak je kennis met die onderzoekslijnen en de bijbehorende onderzoeksvragen. Daarna ga je aan de slag om deze vragen te vertalen naar concrete projectopdrachten voor studenten.

2W8 Expert in afstuderen: wie wil dat niet worden?

In het afstuderen komen beroepenveld, onderwijs en onderzoek samen. Maar wat is de plek van onderzoek in een ontwerpopdracht? Welke rol speelt de scriptie? Hoe begeleid en beoordeel je het afstuderen? En hoe word je daar steeds beter in? Vragen waar Daan Andriessen en Dan Greve zich met de expertgroep (afstudeer)protocol van de Vereniging Hogescholen mee bezighouden. Robert Huls brengt extra praktijk vanuit het Institute for Engineering & Design in. Tijdens de workshop presenteren de sessieleiders hun visie en gaan ze vervolgens daarover met de deelnemers in discussie.

2W9 Kwaliteitsborging van studentenprojecten: een gouden formule

Steeds meer studentenprojecten worden uitgevoerd met of voor een bedrijf. De kwaliteit van de uitkomsten ervan is echter niet gegarandeerd, waardoor het soms moeilijk is om bedrijven duurzaam aan je te binden. Momenteel werkt het lectoraat Co-Design met Zodiac Aerospace samen in een project waarbij studentenprojecten worden verrijkt met expertteams van het lectoraat en ontwerpers uit de regio. Met als doel de resultaten op een hoger niveau te kunnen opleveren. Onder leiding van Jens Gijbels en Jochem Wartena maak je kennis met het project en deze gouden formule. Daarna gaan ze met de deelnemers in gesprek om na te gaan of en hoe dit soort samenwerkingen in de toekomst Hogeschool Utrecht van dienst kan zijn.

2W11 Lagerhuisdebat

Het Lagerhuisdebat was vorig jaar een groot succes, dus nu op herhaling. Onder leiding van Anton Franken gaan de deelnemers in twee teams met elkaar in debat over stellingen die betrekking hebben op het thema van de dag: de verbinding van onderwijs en onderzoek met de beroepspraktijk. De debatleider bepaalt welk team de stelling moet verdedigen of juist bestrijden.

2W12 Bier en Pizza's: over ambitie en grenzen bij studentenprojecten voor bedrijven

Projecten met externe opdrachtgevers zijn echt. Maar hoe krijg je ook de ambitie en de betrokkenheid van student én opdrachtgever op een hoger niveau? Workshopleider Paul Go vertelt de deelnemers over een succesvol project bij RTV Maarssen, waarin studenten tot het uiterste zijn gegaan en het maximale hebben bereikt, voor zichzelf en voor de opdrachtgever. Vervolgens worden de deelnemers uitgedaagd om op zoek te gaan naar de succesfactoren en na te gaan in hoeverre die toepasbaar zijn in de eigen onderwijspraktijk.


Presentaties

2P5 Dag in de praktijk (a) & Outside in! (b)

2P5a Dag in de praktijk voor docenten. Docenten Bedrijfscommunicatie hebben gedurende één dag gewerkt voor de communicatieafdeling van de Belastingdienst. Ze kregen de opdracht om in teams een advies te formuleren voor een intern communicatievraagstuk. Aan het einde van de dag werden de adviezen kort gepresenteerd, waarna de Belastingdienst als opdrachtgever met een professioneel oordeel kwam. De dag bleek op meerdere fronten een eyeopener! In deze sessie zullen Annette Schenk en Alard Joosten het proces en de impact belichten, zowel vanuit het perspectief van de opdrachtgever als van de docenten. Kwesties die onder meer aan de orde komen zijn: deskundigheidsbevordering van individuele docenten, deskundigheidsbevordering van het team, teamgevoel, impact op het onderwijs en parallellen met het studentenwerk.  

2P5b Outside in! Zijn studenten klaar voor onderzoek binnen de adviespraktijk? Toegepast onderzoek kent veel vormen. Binnen de adviespraktijk wordt vaak kortstondig onderzoek gedaan voor dienstontwikkeling en voor adviesopdrachten. In deze sessie gaat Serge Wallagh in op vragen als: Hoe ziet het onderzoek binnen de advieswereld eruit? Welke vaardigheden zijn nodig om succesvol in dergelijke onderzoeksteams te functioneren? Maar vooral: geven wij onze studenten deze vaardigheden voldoende mee? Wat is de top 3 van vaardigheden waarmee we onze studenten maximaal succesvol kunnen maken?

2P6 Het verwerven van opdrachten (a) & Langetermijnrelaties met het bedrijfsleven (b)

2P6a Het verwerven van externe opdrachten voor studentenprojecten. Voor de motivatie van studenten is het van belang om echte opdrachten in het onderwijs in te bouwen, naast de gebruikelijke stage en afstudeeropdrachten. De opleiding Chemische Technologie heeft daar ruime ervaring mee opgedaan, zowel bij derdejaarsprojecten als bij de minor Process Development in the Chemical Industry. In deze sessie geven Joep Hamerlinck, Geert Schoenmakers en Wim van Vught voorbeelden van succesvolle projecten en leggen ze uit hoe die projecten tot stand zijn gekomen en welke opdrachten geschikt zijn. In de daaropvolgende discussie is er ruimte voor vertaling naar de eigen onderwijspraktijk van de deelnemers.

2P6b De uitdagingen van een langetermijnrelatie met het bedrijfsleven. De HU streeft naar samenwerking in onderzoeksprojecten met externe partijen. Henk Brinksma en Frank Foole hebben beiden ruimschoots ervaring met meerjarige samenwerkingsprojecten en weten als geen ander wat dit betekent. In deze sessie gaan zij met de deelnemers in discussie over de volgende vragen: Hoe bouw je het beste een langdurige relatie met externe opdrachtgevers op? Hoe zorg je bij projecten die langer dan één periode duren voor een goede overdracht en kwalitatieve groei van het onderzoek.  

2P7 Vraaggestuurd kenniscentrum (a) & Innovatie onderwijs samen met bedrijfsleven (b)

2P7a Naar een succesvol vraaggestuurd kenniscentrum. Met de komst van lectoren en – later − kenniscentra binnen het hbo werpt zich de bestuurlijke vraag op welke de beste methoden zijn om een dergelijk kenniscentrum vorm te geven. Gebaseerd op zijn ervaringen bij de opzet van het succesvolle kenniscentrum Technologie bij Hogeschool Windesheim, presenteert Alexander Udink ten Cate in deze sessie een aantal do’s en dont’s die bijdragen aan een effectieve vraagsturing vanuit het bedrijfsleven. Betoogd wordt dat goede contacten met het bedrijfsleven prima kunnen worden georganiseerd, maar dat het formele hbo-beleid dit niet in alle gevallen adequaat faciliteert. Verder zal hij de deelnemers vertellen over zijn ervaringen met en bij buitenlandse partners, om hen tot slot te confronteren met een paar prikkelende stellingen.

2P7b Innovatie van het onderwijs door onderzoek met het bedrijfsleven. Steeds meer IT-werk wordt uitgevoerd door lager opgeleide mensen. Hoe houden we de waarde van het hbo-diploma vast? Het lectoraat Architectuur Digitale Informatiesystemen zorgt voor de nodige kwaliteitsimpuls van het onderwijs door gedurende een onderzoeksemester derdejaarsstudenten in een innovatielab samen met onderzoekers en het bedrijfsleven te laten werken. In dat semester leren studenten onderzoeksvaardigheden, patterns en softwarearchitectuur. Dit gebeurt door de studenten meetinstrumenten te laten ontwikkelen waarmee architectuurcompliance van software gemeten kan worden. Hiermee worden studenten uitgedaagd om na te denken over de engineering van de oplossing. De studenten voeren elk semester drie metingen uit bij grote bedrijven om hun gereedschappen in de praktijk te toetsen. In deze sessie van Wiebe Wiersema en Leo Pruijt kom je alles te weten over dit speciale innnovatielab.

2P8 Veranderende markt vraagt om nieuwe opleidingen (a) & De Rail Academy (b)

2P8a Veranderingen in de markt leiden tot andere opleidingsvraagstukken. Op het gebied van onderhoud en beheer is de markt volop in beweging. Eigenaren van vastgoed (asset-owners) besteden het onderhoud en beheer van hun eigendommen steeds vaker uit aan een of meer marktpartijen die dan integraal verantwoordelijk worden, met de eigenaar in de rol van regisseur. Deze ontwikkeling stelt andere eisen aan de contracten, en vraagt om andere competenties van medewerkers. Daarnaast worden aanbestedingen steeds vaker multidisciplinair uitgevraagd. Dit alles leidt tot nieuwe opleidingsvraagstukken vanuit de markt. Aan de hand van een concrete casus laten Michael Grijpink en Jan Stoker zien hoe de HU in nauwe samenwerking met Schiphol (eigenaar landingsbanen) en Heijmans (contractant voor onderhoud en beheer van de landingsbanen) een opleidingsprogramma heeft opgesteld voor medewerkers (van management tot monteur) van beide organisaties. Doel is om ze te ondersteunen in hun competentieontwikkeling zodat ze beter invulling kunnen geven aan de veranderde roleisen.  

2P8b Samenwerking HU en railsector in de Rail Academy. Borging van kwaliteit en innovatie van het onderwijs, inspelen op de wijzigende vraag vanuit het beroepenveld en optimalisering van de inzetbaarheid van afgestudeerden maken een nauwe samenwerking tussen beroepenveld en onderwijs noodzakelijk. In de Rail Academy heeft deze samenwerking vorm gekregen. Hierbij werken deskundigen uit de railsector samen met HU-docenten in projecten en colleges, om hun specifieke kennis in te brengen in het onderwijs. Omgekeerd krijgen de docenten toegang tot de beroepspraktijk, om hun onderwijs in de context van de dagelijkse praktijk te toetsen. In deze sessie onder leiding van Roepesh Bechan, Hans Madlener en Hennie Schaapveld maak je kennis met alle ins & outs van deze bijzondere samenwerking.


 

 

dagen uren minuten seconden